Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Ο ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

Οι φόβοι που σχετίζονται με την ώρα της προετοιμασίας του ύπνου, είναι σύνηθες φαινόμενο για τα παιδιά της προσχολικής, αλλά και της σχολικής ηλικίας. Ο τυπικός φόβος που εκφράζεται την ώρα του ύπνου, είναι ο φόβος για το σκοτάδι.


ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ;
Αυτή η αντίδραση θεωρείται φυσιολογική για τα παιδιά της ηλικίας αυτής και είναι μέρος της εξελικτικής τους ανάπτυξης. Ο φόβος για το σκοτάδι αναπτύσσεται όταν τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την αίσθηση του κινδύνου, την πιθανότητα ότι στον κόσμο που τα περιβάλλει μπορεί να τους συμβεί κάτι δυσάρεστο ή να τα βλάψουν. Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να καταλάβουν την έννοια του πραγματικού κινδύνου και συχνά τον μπερδεύουν με την έντονη φαντασία τους. Ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και το γνωσιακό τους επίπεδο, αναπτύσσονται συχνά μη ρεαλιστικοί φόβοι για το σκοτάδι, όπως για παράδειγμα, μπορεί να φοβούνται ότι κάποιο ζώο, φάντασμα ή τερατόμορφο πλάσμα θα τα βλάψει τη νύχτα.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΤΟ ΦΟΒΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ;
Πολλά παιδιά, ιδίως της προσχολικής ηλικίας, που φοβούνται το σκοτάδι, ζητάνε να έχουν το βράδυ ένα φως αναμμένο στο δωμάτιό τους. Αυτός ο τρόπος έχει βρεθεί ερευνητικά ότι τα ανακουφίζει από το φόβο τους και την αίσθηση κινδύνου που μπορεί να νιώθουν. Είναι μία συμπεριφορά αντιμετώπισης που δεν επηρεάζει αρνητικά την υγεία τους ή την ψυχοκοινωνική τους εξέλιξη. 

Πολλά παιδιά συνεχίζουν να θέλουν ένα φως ανοιχτό, μέχρι και τα πρώτα σχολικά τους χρόνια. Ο φόβος για το σκοτάδι είναι από τους παιδικούς φόβους που υποχωρούν, σχετικά αργά, σε ηλικιακό επίπεδο. Είναι σημαντικό να μην πιεστούν τα παιδιά, στην προσπάθειά μας να αλλάξουμε τη συνήθειά τους να κρατάνε το φώς ανοιχτό. Η αλλαγή πρέπει να γίνει σταδιακά, δίνοντας πληροφόρηση στα παιδιά για τους φόβους και την αντιμετώπιση τους. Το ανοιχτό φως είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης της φοβίας του σκοταδιού, αλλά δεν είναι απο μόνος του επαρκής. Οι γονείς πρέπει να βοηθήσουν και μ’ άλλους τρόπους τα παιδιά τους να κατανοήσουν τι φοβούνται, να τα μάθουν να ξεχωρίζουν τους πραγματικούς κινδύνους από τους φανταστικούς και να ενισχύσουν τον έλεγχο που έχουν απέναντι στο φόβο τους. 

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΦΟΒΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
  • Ακούστε προσεχτικά τους φόβους που κρύβουν τα παιδιά σας για το σκοτάδι και μην τα αποπαίρνετε.
  • Μην τα μαλώνετε, προσφέρετε επιχειρήματα, εξηγώντας τους γιατί δεν πρέπει να φοβούνται το σκοτάδι, προσαρμοσμένα στο γνωσιακό επίπεδο των παιδιών και όχι στην λογική και τη νοημοσύνη ενός ενήλικα.
  • Επιβεβαιώστε ότι είσαστε κοντά τους και ότι η οικογένειά τους θα τους προσφέρει ασφάλεια και προστασία ό,τι κι αν συμβεί.
  • Εφαρμόστε ένα σταθερό ωράριο για τον ύπνο και συνδυάστε, πριν ξαπλώσουν, κάποιες δραστηριότητες που αρέσουν στα παιδιά σας και τους προσφέρουν χαλάρωση (π.χ. ένα μπάνιο, ένα παραμύθι κ.λπ.).
  • Δώστε τους την ώρα του ύπνου, κάποιο αγαπημένο τους παιχνίδι ή κάποιο αντικείμενο που έχετε παρατηρήσει ότι το έχουν συνδυάσει με συναισθήματα ασφάλειας και οικειότητας.
  • Αν χρειαστεί κάποιες φορές, μείνετε για λίγο μάζι τους στο κρεβάτι, μέχρι να τα πάρει ο ύπνος, αλλά μην τα αφήνετε να σηκώνονται από το κρεβάτι για να αποφύγουν το φόβο τους. Έτσι, τους ενισχύετε το φόβο και είναι σα να επιβεβαιώνετε ότι, όντως, κάτι πρέπει να φοβούνται.
  • Αποφύγετε να υποχωρείτε συνεχώς στις επιθυμίες τους την ώρα του ύπνου, για να μη μάθουν να συνδυάζουν το φόβο που έχουν για το σκοτάδι, σαν ένα μέσο να κερδίζουν την εύνοιά σας και να τους κάνετε όλες τις επιθυμίες, π.χ. να μη θέλουν να πάνε στο κρεβάτι, επειδή θέλουν να δούνε τηλεόραση και όχι επειδή φοβούνται. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου